4 en 5 Oktober 2019

5 oktober 2019 - Fiordland National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag gingen we naar Doubtful Sound. Een fjord dat bekend staat om zijn watervallen en zijn bijzondere dieren, zoals pelsrobben, dolfijnen en pinguïns. We begonnen in Manapouri met een korte boottocht over Lake Manapouri. Daarna werden wij per bus over de Wilmot Pass naar Deep Cove gereden. Dit  was een hele mooie spannende busrit, met prachtige  uitzichten, alleen heeft het  bijna de hele tijd geregend, met dan toch weer als voordeel dat er heel veel watervalletjes te zien waren, van heel klein tot erg groot. Aangekomen in Deep Cove gingen we aan boord van de Fjordland Navigator, een cruise schip met een groot dek, dat plaats bied voor 70 personen, voor een overnachting. We hadden een mooie   2 persoons hut met eigen sanitaire ruimte, super luxe. Ook werden wij er heel erg goed verzorgd, het eten was subliem en heel veel.
onderweg kregen wij van een ervaren gids uitleg over het ontstaan van het fjord.

Het Fiordland National Park is 1,2 miljoen hectare groot en is met ruige bergen, regenwouden en watervallen een echt natuurparadijs. Het staat niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het Fiordland ligt in het zuidwesten van het Zuidereiland en heeft als hoogtepunt twee fjorden, de zestien kilometer lange Milford Sound en de veertig kilometer lange Doubtful Sound. Tijdens de tocht is de In dit gebied Leeft de bijzondere Kea papegaai.

we voeren langs Secretary Island de Tasmaanse zee op waar we op de rotsen de pelsrobben van heel dichtbij konden bewonderen en fotografen natuurlijk.

IMG-20191005-WA0012701745BA-B795-4DC8-8565-85C6132117C3F385DC35-13B8-480A-A2C9-96A308511B79IMG-20191005-WA00048C1C57B1-06AE-44B2-8378-2D8061116678

82DB0D21-5156-460B-B3DA-1B7F42449168D8BB6670-37F6-4A17-A419-24B7E5CB9CB4

Na de soep mochten wij mee in een tender  boat  voor een tochtje langs de oevers van de Sound, in de regen. Ondanks dat we onder een afdekzijl zaten regende het zo erg dat we na een uurtje maar weer naar het grote schip voeren waar we kletsnat en koud aankwamen.

Na het avondeten heeft de gids nog een presentatie gegeven over het ontstaan van Fjordland Nationaal Park, het wildlife hier en de consequenties  van de invoer van de possums. ( Die Possums vind je hier overal op straat, doodgereden).

De volgende ochtend nog een andere arm van de Sound ingevaren met als verassing een glimp van pinguïns, weliswaar op afstand, maar toch heel erg leuk.

Als toetje kwamen 2 bottle nose dolfijnen langs ons schip om een showtje weg te geven, heel erg leuk.

Daarna weer met de bus over de Wilmot Pass terug naar de boot gebracht en van hier kwamen wij weer uit in Manapouri.

Hier zijn wij weer in de auto gestapt voor een lange autorit  over smalle en bochtige wegen naar Alexandra, onderweg zijn wij nog even gaan koffiedrinken in Queenstown bij een Bungeejump locatie.

Aangekomen in Alexandra waren we gaar, het waren twee lange en intensieve dagen geweest dus zijn we in een lokaal restaurantje gaan eten en daarna op tijd naar bed.

1. Annie:
    5 oktober 2019
    jammer voor jullie die regen. Maar prachtige foto's.
  2. Oma Elly:
    5 oktober 2019
    Het is hier echt heel erg mooi.😂
  3. Elly Van Proemeren:
    6 oktober 2019
    Ja, en dat het daar mooi is daar weten we alles van, het zuid- eiland is mooier dan het noord eiland zegt men , de natuur is er veel ruwer maar prachtig. Het is goed te horen dat jullie flink genieten, hou er rekening mee :een vakantie is altijd te kort.
    groetjes Hen en Elly
  4. Mariette Mensch:
    6 oktober 2019
    Ik begon net ongerust te worden omdat ik al effe niks meer gehoord had. Na dit verslag snap ik het wel. Bij zoveel mooie natuur en ervaringen moet je volop genieten, genieten,... Blij te lezen dat het elke dag toch weer anders is. Die regen hoort er bij zeker... vlug vergeten en weer uitkijken naar het volgende!